torsdag den 21. april 2022

Hav og klima i den antropocæne tidsalder

Hav og klima i den antropocæne tidsalder

"Havet dækker to trejdedele af den her planet! Der siger sig selv, når det dækker så meget, at havet er vigtigt for vedligeholdelse af vejr og klima på vores planet." Citat: Kathrine Richardson, forsker i biologisk oceanografi, Københavns Universitet

Introduktion til emnet om naturlig klimaforandring og menneskeskabt klimaforandring

Se filmen i dette link.

Temahæfte kan hentes her.

Refleksionsspørgsmål

  • Hvilke naturlige klimaforandringer kender I?
  • Hvad er en istid?
  • Hvordan påvirker naturlige klimaforandringer os mennesker?
  • Hvad er den antropocæne tidsalder?


Antropo- kommer af græsk anthropos og betyder menneske. 

Antropologi er et studie på et universitet, hvor man studerer menneskets sociale liv og kultur. En antropolog arbejder med hvad mennesker tænker, og hvorfor de handler, som de gør.


Istiderne i Danmark har stor betydning for landskabet i Danmark. Gennem tusinder og millioner af år er der aflejret sand, jord - sedimenter i lag. Det skal vi undersøge i undersøgelse 1 og 2.

Undersøgelse 1 - Jord/sand/småsten i sedimentaflejringer

Fyld en 1,5 liter plastikflaske med forskelligartet jord. Hæld vand i og lad flasken stå.

Tal i gruppen sammen om en hypotese om hvordan jord/sand/småsten vil fordele sig i flasken efter at den har stået stille i ro i et stykke tid. Hvad ser I? Tag billeder med mobiltelefon.

Undersøgelse 2 - Tag en sedimentborekerne

Brug 1,5 liter plastflaske og skær bunden af flasken. Bor flasken ned i sandstrandens kant og skru låget på og træk forsigtigt boreprøven op. 

Tal sammen om en hypotese, om hvad I forventer at se. Tag billeder med mobiltelefon af borekernen.

Undersøgelse 3 - Mikroskopisk liv i sandet

Tag en lille mængde sand fra standen. Undersøg sandet i mikroskop. Er der levende dyr i sandet?

Måske kan du finde hjuldyr, bjørnedyr, korsetdyr mellem sandkornene? 



Undersøgelse 4 - Tegn på klimaforandringer - naturlige og/eller menneskeskabte?

Brug Timelapse på GoogleMaps og undersøg forandringerne.




Menneskeskabte klimaforandringer

No Impact Man. Filmen giver et indblik i menneskeskabte klimaforandringer. 


Refleksionsspørgsmål

  • Hvilke produkter efterlader størst klimaaftryk?
  • Hvilke klimavenlige handlinger er nemmest at implementere?
  • Hvilke forestillinger gør I jer om klimaforandringernes konsekvenser?
  • Hvorfor er det vigtigt, om isen smelter i Arktis eller ej?
Undersøgelse 5 - Tag stilling til global opvarmning

(tekst på vej)

Undersøgelse 6 - Havets optagelse af CO2 fra atmosfæren

(tekst på vej)


Naturfagsprøven